Hsp zekeren (Algemeen)

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 05-02-2022, 16:03 (968 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Het betreft hier een circlotron versterker die gevoed wordt door 2 zwevende voedingen van ieder 720V bij 150mA. Die 720V haal ik per tak uit 2 geregelde voedingen van 360V in serie. Nogal een slokop dus. De energie wordt betrokken uit 2 voedingstrafo's per monoblok met ieder o.a. 2 secundaire wikkelingen van 270V. De versterker draait al 3 jaar zonder problemen, maar de 4 regelprints zijn tot nu toe ongezekerd en daar wil ik zo langzamerhand toch liever iets aan doen. Gewoon uit voorzichtigheid. Vandaar de simulatie.

Bij die simulatie heb ik Rt per secundaire wikkeling berekend op 56 ohm. De belasting bij het opstarten is ongeveer 80mA per tak (klasse A), dat heb ik achter de gelijkrichter en de regelaar gesimuleerd met een weerstand van 4k5. Alles ohms dus, met zelfinducties heb ik geen rekening gehouden. Je zag wat er dan gebeurt: een halve periode van maar liefst 6A, in korte tijd teruglopend naar 80mA. Dat kan ik niet beveiligen door de voedingen kortsluitvast te maken, omdat die stroompiek al voor de regelaar ontstaat. En de schakeling is al gecompliceerd genoeg, zie foto.

[image]

Op en naast de 4 regelprints is ook nauwelijks ruimte meer. Vandaar het besluit om per print af te zekeren met glaszekeringen. Die 400mA is het resultaat van wat testwerk. Lager gaat er uit en hoger durf ik niet te gaan. Maar ook die 400mA traag blijkt toch nog aan de krappe kant.

Als oplossing had ik gedacht aan een serieweerstand per voedingsprint, maar ik hoopte dat er nog een slimmere oplossing geboden zou worden. Een NTC vind ik in dit geval niet zo'n geschikte optie omdat de zaak dan alleen bij het opstarten in de hand wordt gehouden, terwijl er nog steeds alleen maar primair gezekerd is. Ik heb nu 8 weerstanden (4 per monoblok) van 33 ohm 5 Watt besteld. Die zet ik dan in serie met de zekeringen en ik bepaal experimenteel hoe zwaar ik dan moet zekeren. Zal wel 250 a 300 mA worden.

--
M.v.g
Ben


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum