Hsp zekeren (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 04-02-2022, 22:51 (968 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Gewijzigd door soundman2, 04-02-2022, 23:07

Alle theorie ten spijt, maar de inwendige weerstand van de trafo is kennelijk zo klein, dat de stroom om een lege elco op te laden, zo groot kan worden dat deze binnen een paar perioden een zekering van 250mA laat doorbranden. Ik gaf al aan dat de moderne diodes gedurende een aantal perioden een stroom kunnen doorlaten, die factoren hoger is als de nominale stroom, soms wel een factor 50 of meer. Een lege elco die groot genoeg van capaciteit is, zal gedurende die eerste perioden praktisch een kortsluiting vormen, waar bij ter vergelijking een even grote stroom zal lopen als je dezelfde volgeladen elco door een kortsluiting ontlaad. Dat laatste is zeer slecht voor een elco. Bij het laden lopen er dus heel hoge stromen, die tot vernieling kunnen leiden van diodes, zekeringen en elco's.

Niet voor niets worden in bijv direct door het net gevoede voedingen, waarbij het net via diodes rechtstreeks elco's opladen voorzien van spoelen aan de ingang, enerzijds om storingen naar het lichtnet te onderdrukken en anderzijds zal de zelfinductie er voor zorgen dat de laadstroom binnen de grenzen blijft. Het tussen schakelen van een trafo met een lage Ri verandert daar niets aan.
In in het geval van een buis gelijkrichter kunnen de stromen die lopen bij het bijladen van de elco's, dus op de toppen van de wisselspanning dermate hoog zijn, dat de buis daar sterk onder te leiden heeft. Vandaar dat Rt gegeven wordt.

Verder kwam het toepassen van een NTC om het probleem op te lossen niet van mij.

Anton van den Oever

edit, de simulatie toont volgens mij niet de laadstroom maar het opbouwen van de tegen EMK in het blik.

Ik moet ook vaststellen dat je het probleem van TS ook niet begrepen hebt en over de primaire van de trafo sprak.

Je ziet duidelijk aan het patroon, dat de elco in het begin met de hele sinus wordt opgeladen en de stroom groot is. naarmate de spanning op de elco hoger wordt, zullen de diodes korter geleiden en door het kleiner wordende spanningsverschil ook de laadstroom.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum