Hsp zekeren (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 05-02-2022, 12:30 (968 dagen geleden) @ kris

Kris, de theorie is mij ook wel bekend hoor, maar ik probeer fenomenen simpel te benaderen.
Als je een trafo belast, dan zal de secundaire spanning meer of minder inzakken. Dat geheel zie ik even als een black box met een inwendige weerstand.
Het is mij ook bekend dat een trafo een impedantietransformator is, uiteraard en als de bron nul Ohm is, is bij een ideale trafo dat ook het geval aan de secundaire zijde.
Dat zie je meteen aan de formule om de in en uitgangsimpedantie te berekenen bij een bepaalde wikkelverhouding. T=V Z1/Z2, de transformatieverhouding is de wortel uit het quotient van de impedanties. Als je (audio)uitgangstransformatoren berekent en wikkelt weet je niet beter.
Evenwel leidt de diepgaande theorie achter de trafo veel af van het probleem van TS.
Ik zeg in het onderhavige geval, dat waarschijnlijk de trafo een kleine inwendige weerstand heeft en zich dus gedraagt als een spanningsbron, die je aansluit op een ontladen elco en in feite is een ontladen elco een kortsluiting. Als die toestand te lang duurt raakt in dit geval een zekering defect.
Ik vergeleek het ook nog even met een geladen elco, die je kortsluit. Doe je dat met een zekering, dan zal die ook het loodje leggen.
Uiteraard is er een groot verschil tussen ontwerpen en een praktische benadering van een probleem.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum