Hsp zekeren (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-02-2022, 12:50 (968 dagen geleden) @ Ben Koehorst

De theorie "wat gebeurd er bij opstarten van een toestel " is inderdaad een hele studie
op zichzelf.


Zekeringen kun je ook andersom aanpakken.

Immers wat wil je zekeren en waarom.
Wat wil je beveiligen.

Je wilt beveiligen dat bij ontstaan defect dat geregistreerd wordt om verdere schade te voorkomen.

Zo zekeren we bekabeling in huis af op 16A omdat dat de grens is die de kabels veilig
en zonder overige kunnen dragen.

Toestellen zekeren we op gelijke wijze.
Trafo primair zekeren we zodanig dat bij de overbelasting de trafo zelf het nog net aan houd voor dat deze defect raakt.


Ook zekeren we bepaalde circuits die bv door een defect in de voeding significant verder kunnen beschadigen.
Net voor die grens moeten we dus afzekeren.

In je simulatie stel je dus bv dat een brugcel diode defect raakt, wat gebeurd er dan en wat zijn de gevolgen.

Een spanningregelaar klapt er uit en dus is er een spanningsniveau veiligheid nodig om dat te detecteren.
Immers zolang er geen grote stromen lopen voor een zekering zal het die een bal zijn
of schakeling 5 of 12V krijgt.

Dit geval gebruik je de berekende 400mA, hoe heb je die bepaald.

Zijn er andere secondaire voorwaarde in gebruik dat ook die een piek kunnen veroorzaken.
Neem een voeding die reeds opgestart staat, vervolgens sluit je een toestel aan
die nog opgestart moet worden, welke stromen vraagt die aan de voeding bij opstart.

Mij betreft moet je anders om gaan denken, wat wil ik beveiligen en waarom.
Wat gebeurd er bij welk defect in de schakeling.

Door bv secondair een stroom of spanning meting uit te voeren kun je ook veiligheden inbouwen.

Als ik de complexiteit van de vele voedingen bekijk, computers, apparatuur en dergelijke zit er tikkie meer beveiliging dan alleen een primaire zekering.
Al die voedingen hebben primaire zekeringen waarbij alleen in meest extreme geval die er uit gaat.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum