Einde XP kost meer dan een PC (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2014, 19:31 (3693 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-04-2014, 19:40

Het crashen met een blauw scherm bij het opstarten van XP op andere hardware heeft, ook in de ruime zin van het woord, ècht niets met een licentie of hardwaresleutel te maken, maar is zoals gezegd puur een driverkwestie.

Op het moment dat je tegen de door jou genoemde hardwaresleutel aanloopt, is dat in de vorm van een keurig nette melding dat je Windows (opnieuw) dient te activeren. Er crasht dan niets.

Jouw uitdaging neem ik niet aan, omdat je zonder meer gelijk hebt dat een XP-installatie crasht op het moment dat de chipset van het moederbord voldoende verschilt van de oorspronkelijke chipset. Het enige waar ik aan twijfel is of je er misschien mee weg zou komen als je een AMD/VIA installatie op een intel/VIA moederbord (vrij zeldzaam) probeert te draaien. Kans schat ik 75% in dat dat ook gewoon met een blauw scherm crasht.

Zoals gezegd: ik ben het volledig met jou eens dat XP die beperking kent, ik ben het echter pertinent oneens met de stelling dat dit met licenties of hardwaresleutels te maken zou hebben. Het betreft een technische beperking in de manier waarop het OS met een aantal drivers omgaat.

Een beperking die je overigens nog veel extremer terugziet in antiquarische Windowsversies zoals 2.x en 3.x waar bepaalde drivers voor zover ik weet tijdens de installatie keihard meegelinkt werden in systeembestanden. Wat dat betreft knap dat ze die beperking in '95 en '98 uit de weg geruimd hadden.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum