Einde XP kost meer dan een PC (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2014, 22:21 (3690 dagen geleden) @ petrus bitbyter
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-04-2014, 22:29

Computers van na 2001 versleten vaak makkelijk binnen 6 jaar. Zeker tussen 2001 en 2005 viel de bouwkwaliteit vaak bitter tegen, o.a. door slechte elco's en de nadagen van Maxtor "kloink kloink kloink rrrrrrt". Rond 2006/2007 nog een stuiptrekking van nVidia chipsets die loodvrij belabberd waren. Ook sommige goedkope moederborden van Asus en Asrock die het echt geen 5 jaar uithouden bij intensief gebruik.

En ja, ik heb hier ook nog antiquarisch spul staan dat het nog prima doet.

Zie voor een extremer voorbeeld ook de PDP11 van Maurice.

Ik heb het nadrukkelijk over het Windows XP tijdperk. Daarin kan je makkelijk 2 computers versleten hebben, nogmaals: als je wat pech hebt. Dat stond er ook duidelijk bij. De laptop waar ik nu op typ is uitzonderlijk degelijk voor een laptop, maar vertoont wel zware gebruikssporen en heeft eigenlijk een te lage schermresolutie. Niet vreemd voor een 9 jaar oud geval, maar een huidig model van Compaq (HP) haalt die 9 jaar qua hardware waarschijnlijk niet eens. De meeste laptops haalden ook vroeger lang geen 9 jaar trouwens. Dan wel niet door slechte elco's etc zoals vaste computers, maar gewoon door ze als laptop te gebruiken.

Maar wat je ook aangeeft... XP is lek, 7 is lek, etc. Eigenlijk is Windows over het algemeen gewoon niet zo'n degelijk OS. Waarom gebruikt iedereen het dan eigenlijk?

Ik stap nu geleidelijk over op 7 en 8, maar dat is ook omdat klanten het gebruiken. Had ik alleen met mezelf te maken dan was ik waarschijnlijk wel eerder geneigd op bijvoorbeeld Linux over te stappen. Dan doe je ook bij lange na geen 13 jaar met een versie als je veilig wilt blijven, maar kan je makkelijker nog zelf knutselen om nieuwe software op een oude OS-versie aan de praat te krijgen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum