Meter achteruit aangesloten (Energie en domotica)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 12-06-2026, 10:07 (10 uur en 14 minuten geleden) @ Maurice

Mooi dat je even die hele dradenboel hebt geanalyseerd. Ik wist bv niet dat nul en aarde in mijn meterkast verbonden waren, dacht dat dat in het trafohuisje 50m verderop was.

Maar inderdaad, het gedeelte dat jij bespreekt ziet er helemaal foutloos uit. De foute aansluiting zit in het bovenste deel van de foto, wat jij er af hebt geknipt. Aan de onderkant van de meter, dat witte blok, zie je twee bruine en twee blauwe draden zitten. Een bruine en een blauwe komen van beneden vanaf die hoofdstop. En een blauwe en een bruine gaan naar boven naar de verdeelkast. Van die twee bruine zou de linker naar beneden moeten gaan en de rechter omhoog, maar als je de kleuren precies bekijkt, zie je dat de draad die van onderen komt een iets helderder bruin heeft en rechts van de andere zit. Daardoor loopt de stroom in de verkeerde richting door de meter. Je kunt die bruine draden niet goed volgen omdat de draad vanaf de hoofdstop vanwege zijn lengte een stukje achter de meter is gekruld.

Maar jouw verhaal roept een volgende vraag op. Je zei, fase zit rechts en nul zit links? Je ziet dat bij mij aan de linkerkant de twee bruine zitten en aan de rechterkant de twee blauwe. Als je ZOWEL de spanning verkeerdom aansluit (blauw op de plek van bruin en andersom) ALS de stroom verkeerdom laat lopen (twee bruine onderling omwisselen), “ziet” de meter -V ipv V en -I ipv I. Het vermogen zal dan de juiste waarde aangeven. Maar toch word ik minder blij want bij die aansluiting wordt de meter zelf gevoed NA de stroomshunt en ga ik dus de voeding van de meter betalen! Iemand die weet waar de blauwe en waar de bruine draden moeten?

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks