Revox A77 - Capstan motor loopt niet (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-05-2020, 11:50 (1423 dagen geleden) @ Marotick

Ik geef je gelijk tot op het punt dat je zegt dat er onderdelen inzitten die slijten en defect zijn en dus eigenlijk gewoon prventief vervangen moeten worden (soms ueberhaupt nodig om te kunnen troubleshooten).

Waar het misschien mis gaat, is als je soundman probeert op te leggen dat hij andere mensen niets moet opleggen. Het blijft natuurlijk wel een vrijblijvend advies, en het lijkt me in het algemeen correct zelfs al zitten er stappen in die je misschien kunt overslaan of anders kunt invullen.

Naar mijn mening doet het kennisniveau van een vraagsteller er niet zoveel toe. Foutzoeken en gestructureerd werken is ALTIJD nodig als je iets wilt repareren zelfs al vul je dat aan de hand van voorhanden kennis en middelen per geval in. Als de vraagsteller een stap niet snapt of niet kan uitvoeren dan zijn wij er natuurlijk altijd om mee te denken en tips te geven, liefst zo min mogelijk hap-snap.

Je moet er dan wel eerlijk in zijn dat een standaarddiagnose op afstand die met standaardhandelingen op te lossen is, juist ook voor die "leek" tot veel hoofdpijn kan leiden.

Ik schreef al dat vervangen van elco's en instelpotjes zéér nuttig zal zijn om verder te kunnen met foutzoeken. Alleen kan het daardoor of daarna wel tot teleurstellingen leiden. Het is dus net zo goed een afweging of een compromis om tegen iemand te zeggen dat hij x, y en z moet vervangen. In dit geval waarschijnlijk ook wel het goede compromis, gegeven de juiste x, y en z. Ik zou na de elco's en potmeters en vóór het IC een gedegen pauze inlassen.

Juist bij commerciële reparaties kan het in mijn ogen juist verstandig zijn om van de structuur af te wijken. Als een apparaat 200 euro nieuw kost, kun je geen uur gestructureerd troubleshooten en doe je alleen een paar snelle metingen of observaties om op bekende of makkelijke fouten te testen. Bij een oud apparaat als dit, wil je op zijn minst wel enige structuur aanbrengen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum