Defect in JVC TM-41EG monitor (Toestel of techniek)

door Cornelisjan @, Lunteren, 27-09-2020, 09:29 (1308 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Cornelisjan, 27-09-2020, 10:27

Hallo Kris en Otto,

Jammer Otto dat beide trafo's defect zijn, het was mooi geweest als er in ieder geval 1 gerepareerd had kunnen worden.

Kris ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken en jouw schema getest met een nieuwe K40 lijntrafo.
Ik heb de draad nog eens nagelezen en dacht bij mezelf hier klopt iets niet.

Ik haalde het schema van de TX erbij en zei: dit schema hoef ik niet te testen want dit werkt gewoon.
Dit wil ik even recht zetten want jouw schema werkt perfect. Overigens, Otto kon ook een vonk trekken dus dat gaf al aan dat de opstelling werkte.

Zie hieronder de meetresultaten:
[image]

Generator als volgt ingesteld:
Frequentie ongeveer 1780 Hz blokgolf duty cycle 50% en output 4Vtt. (signaal boven op scoop)

Voeding 15V DC en de stroom is dan ongeveer o,5A piek.
De puls welke op de collector ontstaat is ongeveer 500Vtt (signaal onder op scoop)

De spoel van lijntrafo heeft 1 en 17 als aansluiting en HS meet ik met de probe tussen HV en pen 7.
Dit levert dan ongeveer 10KV op. Op de foto is dit lager want 10 KV doe ik niet te lang.
Ik heb nl. maar een klein koelplaatje gebruikt op de BU.
Het maakt overigens weinig uit of de condensator over de C-E BU208A staat of over de spoel.
In beide gevallen krijg ik nagenoeg dezelfde resultaten.

Wat wel opvallend is dat de frequentie waar ik tot nu toe de beste resultaten krijg zo laag is t.o.v. de lijnfrequentie nl. 15625 Hz. Er zit ongeveer een factor 9 tussen.

Echter dit zijn voorlopige resultaten en bij andere trafo's zullen de meetresultaten weer anders zijn.

Met dit verhaal hoop ik dus een mogelijk misverstand te hebben rechtgezet.

Cor


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum