lamp in serie met ??? (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 04-02-2020, 13:06 (1535 dagen geleden)

Onderstaand artikel staat in de Tips en Trucs

Regelen netspanning met lamp

In serie zetten van een gloeilamp met een radio toestel om te bepalen of er sluiting in zit.
Om blijvende schade te voorkomen moet je een onbekende radio nooit direct op het lichtnet aansluiten. Gebruik altijd een stroombegrenzing, dit kan bijvoorbeeld bestaan uit een in serie geschakelde gloeilamp. De risico's op interne kortsluiting zijn een reden om radio's die zelden spelen, nooit direct op het lichtnet aan te sluiten. Radio's waarvan ik denk zeker te zijn laat ik soms wel direct op het lichtnet spelen, maar laat ik nooit onbeheerd achter.

Het principe van de gloeilamp is eenvoudig. Ik heb er gewoon een "meetapparaat" van gemaakt. Een plankje met daarop een fitting (voor de lamp), een stopcontact om de stekker van de radio in te steken en een snoer met een stekker voor de 230 V. Stop ik nu de stekker in een 230 V stopcontact dan brandt de lamp niet. Sluit ik het stopcontact op het plankje kort dan brandt de lamp gewoon. Prik ik de stekker van de radio in dat stopcontact, dan kan ik aan de lamp zien hoe de algemene toestand van de patiënt is:

brandt de lamp niet dan is er een onderbreking (of de schakelaar staat uit);
brandt de lamp normaal dan is er een forse kortsluiting in de radio;
tussen deze uitersten in is het een kwestie van ervaring. Grote apparaten gebruiken meer stroom en dus zal de lamp wat feller branden dan bij kleine apparaten. Brandt dus de lamp bij een klein apparaat nogal fel dan zit er denkelijk toch ergens een sluiting in. Uiteraard speelt ook de lamp een rol. Het maakt nogal wat uit of je een 40W of een 100W lamp hebt ingedraaid. Ik heb er meestal wel een paar bij de hand om te proberen.


het is denk ik vooral bedoeld voor aansluiten van oude met buizen uitgevoerde apparatuur.
Maar ... geldt dit nu ook voor modernere apparatuur welke met transistors uitgevoerd zijn?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum