lamp in serie met ??? (Algemeen)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 18-02-2020, 23:56 (1528 dagen geleden) @ Goldline

Dit mag je aanhouden bij versterkers van 10 tot 100 watt.
Vervormen ze niet op laag volume en worden ze ook niet onbelast pisheet.

Dat lijkt me toch wel iets te makkelijk aangenomen, je zit zo voor sommige versterkers wel een beetje aan de krappe kant.
Met name die nog met wat oudere types (hometaxial) transistoren zijn uitgerust.
De optimale ruststroom instelling gaat eigenlijk het beste met behulp van een oscilloscoop en een toongenerator ingesteld op b.v. 1 kHz.
De uitgang van de versterker met een weerstand van 10 Ω (of iets in de buurt ervan) belasten, dit hoeft voor dit doel echt geen zware dummyload te zijn.
De ruststroom wordt bij klein signaal eerst zo krap gezet dat er vervorming rond de nul doorgangen zichtbaar is en daarna zo ingesteld dat deze net verdwenen is. Vervolgens het ingang signaal ietwat vergroten en kijken of dit nog steeds zo is en eventueel nog iets bijregelen.
Controleer nog even bij 100 Hz en 10 kHz.
Helaas heb je dus hiervoor wel wat meetapparatuur nodig en ik realiseer me ook wel dat niet iedereen dat heeft.
Daar staat tegenover dat e.e.a. tegenwoordig op de veilingsite’s vaak voor een appel en ei te koop wordt aangeboden.
m.vr.gr.
Anton van den Oever


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum