Ten Big Audio Lies (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-02-2014, 16:49 (3730 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-02-2014, 17:00

De meeste punten worden naar mijn idee vrij slecht onderbouwd, al kloppen ze vaak in de basis wel.

Het stukje dat neerkwam op "Als je niet snapt hoe je met 2 samplepunten 20kHz kunt weergeven, ben je dom" viel me tegen, ook omdat het simpelweg niet waar is zoals jij al constateert. Om de oorspronkelijke golfvorm van iets dat geen zuivere sinus is, vast te leggen, is een hele rits harmonischen noodzakelijk. Een toon van 5kHz die geen sinus is (meest extreme test is met een blokgolf, al komt die in muziek doorgaans niet voor - bij het meten aan versterkers wordt hij wel gebruikt), legt een cd maar tot en met de 4e harmonische vast en zal dus nog niet helemaal lijken op de toon die oorspronkelijk werd gespeeld. Kennelijk kan je dat niet alleen meten (heel simpel met een 2-kanaals oscilloscope), maar ook gewoon horen. Als het hem daarin zit, moet je het verschil tussen een 44kHz gesampelde opname en een 96kHz gesampelde opname ook duidelijk kunnen horen.

Ook bij het stukje over inspelen mis ik wat. Ze noemen daar luidsprekers als uitzondering, maar voor buizen geldt het net zo goed. De kathode wordt weliswaar in de fabriek al geactiveerd, maar een buis die lang op de plank ligt of een buis die niet zo zorgvuldig is gefabriceerd zal nog best wat verschil tonen de eerste x uur.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum