Ten Big Audio Lies (Algemeen)

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 12-02-2014, 21:54 (3727 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 12-02-2014, 21:59

Dat neemt niet weg dat dat de werkelijkheid is, met andere woorden het origineel. Dat origineel wordt bereikt met gewone kabels. Anders dan het origineel mag een installatie thuis niet klinken, zoniet vindt er kleuring of andere invloed plaats.

Je vat het dus nog steeds niet . Een PA installatie is met een geheel ander doel gebouwd en zal in een huiskamer zeker niet doen wat een fatsoenlijke hifi set wel doet .

Een gewoon tulpsnoertje van de rol heeft dus geen enkele hoorbare invloed.

Dan ben ik samen met een hoop serieuze collega's die het van een zo goed mogelijke weergave moeten hebben om een goed product uit te kunnen brengen blijkbaar van een andere planeet .
Mijn goed uitgeruste vaste klanten die weten hoe iets hoort te klinken en vaak bij de opname aanwezig zijn horen het wel degelijk . Heb wel op m'n donder gehad omdat het ineens anders klonk , oorzaak ? Juist ja , een andere interlink tussen mengtafel en recorder .

Ik weet dat theorie vaak tegen het zere been is van echte highenders,maar helaas.

Ik ben absoluut niet een high ender , maar een serieuze muziekproducent en liefhebber die z'n oren weet te gebruiken (volgens anderen). Ik laat me dan ook niet meeslepen in wauwelpraat , maar zeker ook niet door kale specs op papier .Ik heb inmiddels , door welwillende medewerking van verschillende leveranciers , een 20 jaren experimenteren met kabels en weet niet wat meer achter de rug en inderdaad : een hoop nonsens tegengekomen maar nu wel een set waarmee ik een opname 100% kan beoordelen . Voor als je het weten wilt : A studio : Versterker : Sonneteer Campion , speakers ARS Acoustica Celera , CD speler Teac VRDS 20 , AD convertor DCS 900 , DA conv Behringer SRC2496, recorders Marantz PMD570 . Meeste interlinks MIT PC squared en Burmester lila 3 , digitale (coax)interlinks vd Hul videolink (ongeb) , mogami (gebal), speakerkabels Oehlbach , koptelefoon Grado RS1 , PU Thorens TD226 met SME3 / grado platinum reference en SME 2 / Stanton 680EL (de laatste voornamelijk voor het ruige werk en 78T gebruik) Editing systeem : Powermac 100 met G3 proc en Sonic solutions 5.4 B10 , analoge recorders : Studer B62 en Nakamichi Dragon . Deze hele mikmak is op de speakers na allemaal tweedehands bij elkaar gescharreld voor meer dan redelijke tot bespottelijk lage prijzen . Met deze set durf ik elke uitdaging aan !!

Voor wat anders dan de formules uit de natuurkunde ga ik niet.

Ga daar vooral in door , doe je jezelf meer tekort dan je denkt . Zet met je wetenschap en natuurkunde maar eens 20 paar boxen op een rij die meettechnisch nagenoeg gelijk behoren te presteren . Je zult schrikken van de verschillen !

Kortom ik geef in deze totaal niet om formules , nog een praktijkvoorbeeld : de (destijds)op papier beste versterker met werkelijk meer dan uitmuntende specs bleek hier in de praktijk een stuk minder muziek te presteren dan z'n goedkopere broertje (Audio Research SP15 om SP9 ) , commentaar van de dealer : ja , maar dat ding is puur gebouwd op signaalhandling . Muziekweergave blijkt dus blijkbaar verder te gaan dan wetenschap.....
Ik ga voor m'n eigen oren zolang die nog genoeg kunnen presteren !!!

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum