Ten Big Audio Lies (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 12-02-2014, 19:47 (3727 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 12-02-2014, 19:48

Dat horen valt tegen. Natuurlijk heeft niet iedereen een even goed gehoor, dus de een zal een verschil nog net kunnen horen dat voor de ander niet te horen is.

Maar volgens mij kun je het verschil tussen een sinus en een blok alleen horen, als de frequentie zo laag is dat de verschilmakende harmonischen binnen het frequentiebereik van je oor vallen.
Ik heb dat even geprobeerd met deze Belco signaalgenerator.
Op een lage frequentie, bv 600Hz, kun je het verschil tussen sinus en blok goed horen. De blok klinkt dan echt als de sinus met wat hoge tonen erbij. Maar als ik de generator op 6kHz zet, hoor ik het verschil tussen blok en sinus amper en op 8kHz helemaal niet meer.

De conclusie hieruit is: voor de beleving maakt het totaal niet uit of je een blokgolf van 12kHz laat horen als een sinus of een blok.
Gelukkig maar, want ook analoge media gooien de hoge tonen eruit en laten die alleen horen voorzover de harmonischen in het frequentiebereik van het medium vallen.
Een FM uitzending wordt ergens rond de 15kHz afgesneden. Dus een blok van 12kHz wordt door een FM radio weergegeven als een sinus van 12kHz. Van een CD trouwens ook. Weliswaar is de sampling frequentie 44k1, wat met Niqvist betekent dat je theoretisch signalen tot 22050Hz kan weergeven. Maar veiligheidshalve wordt alles vanaf 19kHz weggefilterd.
Alleen blokgolven tussen 7,5 en 9,5 kHz worden door een CD getrouwer weergegeven dan door een analoog FM toestel, want daar pikt de CD de tweede harmonische nog mee. (En tussen 5 en 6,33 kHz hoor je op de CD de derde nog, etc.)

Om de oorspronkelijke golfvorm van iets dat geen zuivere sinus is, vast te leggen, is een hele rits harmonischen noodzakelijk. Een toon van 5kHz die geen sinus is (meest extreme test is met een blokgolf, al komt die in muziek doorgaans niet voor - bij het meten aan versterkers wordt hij wel gebruikt), legt een cd maar tot en met de 4e harmonische vast en zal dus nog niet helemaal lijken op de toon die oorspronkelijk werd gespeeld.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum