Scoopje met kuren (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-11-2022, 22:38 (499 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
Succes er mee.

Ik heb net een 3 weken durend gevecht gehad met digitale 74xx serie uit een oude computer.

Waarbij ik defecte Ics dacht te hebben , fout meting op de TTL tester maar in praktijk in orde.
Anders om een op de tester "OK-Pass TEST" maar in praktijk dus wel degelijk de boosdoener.

Ik moest echt er vol induiken, meten, procedures lezen, datasheets doorspitten etc om de fout te bepalen waarom het uitzonderlijk kreng!! NIEt wilde werken.

Gelukkig had ik een document gevonden die heel goed beschreef hoe de zaak was ontworpen.
Ook met enkele kleine test programmaatjes om fouten te lokaliseren.
En toch kwam ik er niet uit.

Bedenk ik Had hem werkend en is onder mijn ogen defect geraakt.
Dan als je reeds er al 2 defecte ICs uitgevist hebt en nog niet werkt...

Het is zo afhankelijk van elkaar met bus structuren, zie dan maar eens dat van 1 IC kennelijk 1 poortje toch rot is en niet exact 100% juist schakelt op momenten.

Dit is niet om je te ontmoedigen, maar juist aansporen door te zetten.
Rekening houden met feit dat zomaar kan zijn dat zo'n TTL IC niet 100% goed kan schakelen.
Of te traag , of schakel niveau niet helemaal scherp heeft.

Ik heb hier nog zo'n computer print liggen vol TTL logica uit 1974 waarvan ik toch ook al
groot deel heb nagezien/vervangen.
Maar nu ik deze computer , met dit enorme avontuur , toch weer heb overleeft geeft het me weer moed
om die andere print (zeldzame en tegenwoordig een hele dure print) toch weer eens te gaan oppakken.

En deze was dus wel degelijk niet 100% fris.
[image]
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum