NEC V40 Processor/Motherboard probleem (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 09-01-2026, 19:46 (1 dag en 12 uur geleden)

Ik heb een goldstar motherboard, bekend onder de naam: Hewitt Rand xt-iv v40.
Dit moederboard kwam in mijn bezig met een verbrande tantaal elco. Ik heb eerst de 4 tantaal elco s vervangen enn daarna het board gestart.
Dit moederboard start wel op met vermelding van Bios maar daarna houdt het op.
In samenwerking is hier al veel aan geprobeerd om dit op te lossen maar de uiteindelijke conclusie is dat de reset pin van cd PCU hoog wordt gehouden waardoor het board niet verder start.
Conclusie zou ook zijn dat dit niet verholpen kan worden omdat het board is voorzien van zogenaamde custom ic's (in dit geval 4 stuks 20 DIP ic's).
Je kunt ze terugvinden op de foto die ik post, de 4 chips met witte tekst labels.

Ik heb begrepen dat het zonder donor board onmogelijk is om dit board daarom te repareren.
Zijn er onder jullie meerdere die hiermee ooit te maken hebben gehad en wellicht toch een oplossing voor hebben gevonden.
Wellicht is dit iets voor Maurice die ik soms hele moeilijke reparaties toch heb zien voltooien.
Of is dan toch de uiteindelijke conclusie: alleen voor spare parts.

De eerste foto is van het motherboard, alle tantaals bij de pws zijn vervangen door nieuw.
Ik toon de fotos in volgorde zoals het board nu momenteel nog steeds start. (2e foto)
De 3e foto zoals heb board in sommige situaties toch werkte , in dit geval met een isa ide cf card, maar volkomen random zonder enige structuur. Dan wel dan niet, maar op dit moment is zelfs dit niet meeer zo. (3e foto).
De vierde foto is gemaakt als je (eigenlijk niet aan te raden) de powerswitch van de pws een fractie van een seconde uit/aan/uit/aan schakelt. Dit soms dan met een combinatie van een piep uit de luidspreker. (4e foto)

Ik ben benieuwd of er toch oplossingen voor zijn, anders dan het vinden van een donor board en dan bedoel ik het oplossen van een probleem mbt de custom ic's.
Een donor board is natuurlijk ook welkom maar .... spelt in hooiberg.

mvg
Frans

[image]
[image]
[image]
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks