NEC V40 Processor/Motherboard probleem (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 10-01-2026, 14:15 (18 uur en 12 minuten geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door ffeilers, 10-01-2026, 14:16

De reset input is active low, als de processor normaal werkt hoort de reset pin hoog te zijn...

Meestal hangt de reset via een weerstand aan +5V en via een C aan GND. Als je de PC aanzet is de C leeg en reset pin laag, de C laadt op via de weerstand en daarna is (en blijft) de reset hoog... De resetpuls is erg kort, je kunt die niet met een multimeter meten, alleen met een scope (geheugenscope of single shot trigger).
Jij meet de reset pin hoog en trekt de, onterechte, conclusie dat de CPU niet werkt maar omdat je beeld hebt weet je al dat de CPU werkt.

Dat het bord soms wel start toont aan dat ook de "glue-logic" zoals jij dat noemt goed is. Waarschijnlijk toch ergens een slechte C (dat hoeft geen tantaal te zijn). Vaak hebben ook periferiechips een reset ingang, deze kan aan de CPU resetout hangen, maar ook een eigen reset circuit hebben. Je kunt de reset ingang van de andere chips ook meten. Veel stuursignalen op het bord zijn tijd volgordelijk en kan een C waarvan de capaciteit is veranderd, of een weerstand met veranderde waarde roet in het eten gooien.

[image]

Ik heb het ook elder in deze draad vemeld, vanmorgen de 3 tantaals vervangen en de 3 elco's. Na elke vervanging getest, resultaat na 6 vervangingen is onveranderd.
Ik heb zelf niet met de scope gemeten maar dat is wel door een nfor collega uitgevoerd.
Het board krijg ik nu overigens al een tijdje niet meer verder aan de gang. Behalve als ik de powerswithc heel kortstondig uit/aan uit/aan schakel. Dan meerdere tekens op het scherm en vaak een piep uit de luidspreker.
Bedankt voor je interesse in dit probleem.
mvg
Frans

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks