Kennis over Field Effect (Toestel of techniek)

door SCTS01, 13-12-2012, 21:29 (4162 dagen geleden)

Dames en heren, jongens & meisjes, hier komt een lang verhaal.

Ik ben hier met een denk ik aparte vraag omdat ik zelf te weinig kennis heb en vast loop. Ik ben doende met materiaal waarvan ik denk het in de basis Field Effect heeft als ik er spanning op zet. Echter heb ik te weinig kennis en spullen om eea goed te kunnen beoordelen enz.

Ik ben van een aantal gegoogelde plaatjes over de puntcontact-transistor bij dit forum terecht gekomen. Een interessante verademing voor een niet-electrotechnicus zoals ik die probeert zijn weg te vinden in een lastig probleem dat ik ervaar. Maar al zoekend en lezend op het internet geloof ik dat het na enige maanden tijd wordt mijn vraag maar eens voor te leggen aan lieden die al dan niet amateuristisch of professioneel meer verstand hebben van deze materie. Mijn denkvermogen staakt, wellicht door gebrek aan praktijkervaring, en ik hoop dat je hem uit de mouw schudden. De case :

Ik heb met mijn oude Philipsbouwdoos, ik geloof de EM2003, geprobeerd een soort testbank te maken om te ontdekken en beoordelen of bepaald materiaal, jawel, semiconductieve eigenschappen heeft. Jawel, ik probeer dus een transitor te maken, maar dan zonder silicium. Een FET. Hoe is een ander verhaal. Gaat nu om die testopstelling. Ongeveer zo :

Ik stuur 6V naar een weerstand en heb daarvoor een amperemeter in serie staan. Ook na de weerstand staat een amperemeter. Vervolgens zie ik dat bij de lopende stroom, die nagenoeg gelijk is op beide meters, bij sommige materialen / vormen van de weerstand de amperemeters geleidelijk oplopen.

Vraag 1 : ? Is mijn veronderstelling juist dat onder invloed van de spanning op deze weerstand de weerstand geleidelijk afneemt cq de stroom toeneemt zoals ik denk te zien op mijn goedkope multimeters ?

Ik probeer nu middels een aangelegde spanning / stroom (praten we hier over een BJT of een FET of over niets dan een illusie ?) te ontdekken of de stroomgrootte te beïnvloeden is. Maar heb sterke twijfels of mijn opstelling wel juist is. Ik gebruik een aftakking van de oorspronkelijk 6V.

Vraag 2 / 3 : ? Hoe kan ik te weten komen of mijn materiaal weerstandig is maar onder een spanning of stroom een lagere weerstand krijgt. Wat is hiervoor een amateuristisch op te stellen meetcircuit / opstelling ?

Best leuke materie ! Ben er al maanden mee bezig en ben echt blij die ouwe electronicadoos nooit te hebben verkwanseld. Zelfs die ouwe opgeblazen transitoren, waar ik toen niks van begreep, heeft die ouwe vader van me niet weggegooid. Dank je pa, in de hemel krijg je weer een kus van me!

Ik zou het gaaf vinden als iemand er iets zinnigs over kan roepen !

Peter van Leeuwen -IJsselstein


Verstuurd vanaf mijn iPad

Verstuurd vanaf mijn iPad


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum