Kennis over Field Effect (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-12-2012, 11:18 (4159 dagen geleden) @ SCTS01
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 16-12-2012, 11:23

We hebben dus 6V, die zal ik nog nameten, komt uit 4x 1,5 V-batterijen ; die weerstand (gedrukte weerstand met een waarde van 13K) en hiervoor en achter in serie de Amp-meter.

Als ik alles goed heb begrepen ziet deze opstelling er zo uit:
[image]

De luidspreker is hier natuurlijk zinloos. Een luidspreker reageert alleen op wisselspanning. Met een batterij (gelijkspanning) hoor je alleen een tik bij het aansluiten op de batterij.
De wet van Ohm kan je op deze schakeling niet loslaten omdat er onbekende factoren in zitten. De spanningsval over de LED is afhankelijk van het type LED, te achterhalen in de datasheet van de fabrikant. De spanningsval over de beide milli-ampèrmeters is ook onbekend, net als de spanningsval over de luidspreker.
Met alleen de batterijspanning en de weerstand kan de stroom wel worden berekend met de wet van Ohm:
Stroom = spanning gedeeld door weerstand of in formule I = U / R

Op je vervolg experiment ga ik niet verder in. Met al die onbekende factoren is dat niet nuttig.

Pak die experimenteerdoos en doe de proefjes die in het bijbehorende boek staan beschreven. Daar leer je meer van dan lukraak wat spullen aan elkaar te knopen. En gebruik ECHTE weerstanden, die zijn er voor gemaakt. Een toevallig ietwat geleidende inkt op een stuk papier is veel te onbetrouwbaar om serieuze metingen aan te verrichten.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum