Kennis over Field Effect -meten aan de transistor (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-12-2012, 23:50 (4152 dagen geleden) @ SCTS01

Die afwijking kan bij het meten met kleine weerstanden misschien komen door de Ampmeter die ook in de kring staat. Die meet ik op een weerstand van 2,8Ohm. En dat telt door bij 10 Ohm en 47 Ohm enzo.

Heel goed opgemerkt. In sommige gevallen kan de meetfout die wordt veroorzaakt door de eigen weerstand van het meetinstrument de meting doen verschillen van de theoretische berekening. In dit geval de weerstand van de shunt van de ampèremeter omdat je met relatief kleine weerstanden bezig bent.
Het omgekeerde gebeurt als je spanningen gaat meten in een circuit met heel hoogohmige weerstanden. Dan speelt de eigen weerstand van de voltmeter een rol.

Ik meet in elk geval de Spanning met de stroom erop. Als ik de zaak doorreken dan kom ik met die correctie van de Ampmeter wel een heel stuk in de buurt.

De open klemspanning van een batterij is meestal behoorlijk hoger dan wanneer de batterij wordt belast. Dit wordt veroorzaakt door de inwendige weerstand van de batterij, die je in serie moet denken met de batterijspanning. Over de inwendige weerstand vindt een spanningsval plaats.
Hier is dat dus niet aan de orde omdat je de spanning in belaste toestand hebt gemeten.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum