Kennis over Field Effect (Toestel of techniek)

door SCTS01, 16-12-2012, 09:56 (4159 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed, goedemorgen.

Ik grijp terug op jouw eerste reactie en het door jouw getekende schema van mijn schakeling.
(Zal geen foto sturen van hoe het er uitziet want dan ga jij helemaal lachen en wordt het imago van de plakbandjes nog verder bevestigd ; hetgeen overigens des drukkers is. Wij zijn houtje-touwtje lieden). Ik heb wel het schema getekend zoals ik denk dat het nu is.

We hebben dus 6V, die zal ik nog nameten, komt uit 4x 1,5 V-batterijen ; die weerstand (gedrukte weerstand met een waarde van 13K) en hiervoor en achter in serie de Amp-meter. Ik leg nu na de eerste Amp-meter een verbinding op het midden van de weerstand.

Situatie 1 = met dezelfde stroom
Situatie 2 = met er tussen een weerstand van 1K.

Ik zie nu in beide situaties een grotere stroom lopen over beide meters :

Als volgt >>>
Uitgangspositie I = 0.37 mA
S1 I = 0.65 mA
S2 I = 0.57 mA

Nog even voor mijn begrip. De Ampmeters staan in serie en de extra "aanvoer" naar de gedrukte weerstand is parallel ? De hogere I komt, ik ga op mijn gevoel af, omdat ik door deze parallel- kring de bocht op de weerstand afsnij als het ware. Ik kom tenslotte en stuk verder naar voren tov oorspronkelijke situatie. Omdat de stroom in de kring overal gelijk is, vertelde jij me geloof ik, is die verhoging te zien als het effect van minder gebruiken van weerstand ipv het effect van weerstandverlagende sturing op die materie die weerstandig is. Klopt ?

Ik heb deze gedrukte weerstand maar even gepakt omdat ie lekker groot is in afmetingen. Kleinere zijn er ook. Nadeel is natuurlijk de hoge waarde. Bij een combinatie van een andere L x B en andere materialen krijg je snel andere waarden. Ik deed deze meting met nog twee andere materiaal-combinaties met waarden 40K en 5,7M. Dan blijft er van de mA natuurlijk een fractie over.

De uitvoering met de hoogste weerstand geeft overigens wel de grootste verandering bij temperatuurstijging. Die waarde vliegt naar beneden. En daarmee is dit verhaal dan ook maanden geleden begonnen.

Overigens staan er in de kring in serie ook nog een lampje + LED + speakertje. Ik neem aan dat die de stroom dempen ?

Nog een prettige zondag ! :-)
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum