Kennis over Field Effect (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-12-2012, 00:24 (4159 dagen geleden) @ SCTS01
Gewijzigd door Maurice, 17-12-2012, 00:30

Overigens staan er in de kring in serie ook nog een lampje + LED + speakertje. Ik neem aan dat die de stroom dempen ?

Zoals Ed reeds aangaf echt even eerst wat proeven doen met bekende onderdelen.

Een serie kring kun je van alles in serie zetten maar door de ..komt ie weer... wet van Ohm U= I x R is er wat over te zeggen.

Als je 1 Kohm in serie zet met 8 Ohm, zal die 8 Ohm geen invloed hebben op de stroom in de kring.

Oh ja?
Rekenen
6V heb je
U = I x R en dan is toch I= U / R ?
I kring = 6V / ( 1000 + 8 )
I kring = 0,00595 A en dat is 5,95 mA

Nu spanningen over je onderdelen
R 1000 Ohm -> Ur1000 = 0,00595 x 1000 = 5,95 V
R 8 Ohm -> Ur8Ohm = 0,00595 x 8 = 0,047 V

En zonder die 8 Ohm dan.
Ok
I = U / R => I = 6V / 1000 = 0,006 A of wel 6 mA
verschil 0,006 - 0,00595 = 0,00005 A
Reken zelf het percentage uit van invloed die 8 Ohm.

Nu snap je dat die 8 Ohm maar verdomde weinig doet.

Zo ook de LED, om te branden heeft deze een knie spanning van zeg 2V en verbruik dan 20 mA
Indien geen juiste voorschakel weerstand toegepast die afhankelijk is van de aangelegde spanning over LED en die Weerstand in serie, of led brand, of niet of hij gaat stuk door te grote stroom.
Indien de ontsteek spanning van 2V is bereikt blijft deze spanning zo'n beetje vast vallen over die LED.
Zet je er 6V direct op zal de stroom oneindig toenemen en alleen door de voeding begrenst worden, Led is dan al lang defect.
ZOek de grafiek op van een LED.
Daar een LED een grafiek heeft die niet lineair is.

En IK wil echt van je weten wat de stroom is van deze LED bij 6V.
En Ik wil nu weten van je wat voor weerstand nodig is om de LED wél heel te houden. Dus +6V ----RRRRR----LED-----0V.
Ik vertel alvast dat de LED spanning 3,5V is.
Zoek uit mA en reken de weerstand uit.

Je gaat dan snappen wat verschil is in een weerstand en spannings of stroom afhankelijke onderdelen.
[image]


Tevens dien je rekening te houden met het vermogen wat je gedrukte element aan kan. P = U x I
Vandaar dat indien de stroom te hoog wordt voor je drukwerk deze sterk temperatuur afhankelijke eigenschappen gaat krijgen, cq simpel door brand.


Dus
Resumé
Wat heb je
Wat wil je eigenlijk weten
Dan pas gaan meten met een juiste bedachte schakeling.

Zo niet ben je wilde weg maar wat aan het meten zonder eigenlijk te weten wat.
Waar wil je uitkomen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum