Kennis over Field Effect -meten aan de transistor (Toestel of techniek)

door Fred101, 22-12-2012, 20:03 (4153 dagen geleden) @ SCTS01
Gewijzigd door Fred101, 22-12-2012, 20:09

Ik heb niet alles doorgelezen maar ik begreep dat je wil weten hoe je nu aan tranistors meet.

Je kan met een batterij meters, een scope en voeding en generator een eind komen. Maar het apparaat wat er speciaal voor is uitgevonden heet een curve tracer, bv de Tektronix 576 of 577 ( schrik niet van de prijs van zelfs > 25 jaar oude versies, en vooral de adapters, hoewel je die niet nodig hebt, je kan beter je eigen adapter maken.)

Op de site van AT&T is een film archief. Daar staan wat films van Bell labs over de transistor. Bell labs was de uitvinder van de transistor. Er staat oa een film op met een universiteit college wat toen gegeven werd door een en de uitvinders zelf als gast docent.

Heel interessant, weet alleen niet of je het nu al kan volgen.

Er is ook een film site van een zekere Jerry, een vrouw die naast automotoren en flipperkasten opknappen ook in haar eigen thuis lab zelf transistors en ICs heeft gemaakt ( en voor dat laatste wel speciaal een electronen microscoop voor heeft gekocht) heel leuke leerzame filmpjes.

Maar hoe fanatiek en intelligent je ook zou zijn, zelf torren ontwikkelen, op een andere manier incl productie proces is een hels karwei waar maar weinig mensen toe in staat zijn. Ik weet akelig goed hoe een transistor werkt, van dingen als impedanties, paracitaire eigenschappen, tempcos, diodeovergangen, bandgaps, avallance effecten, h parameters, Ft, ebers-moll, en nog veel meer dingen waar jij nog nooit van gehoord hebt mbt torren.
Ik heb een enorme verzameling meetaaparatuur, van tortesters tot curvetracers, ik heb zelf een curvetracer gebouwd.

Maar ik zou nog niet eens weten waar te beginnen met zelf een tor te maken, niet eens op de klassieke manier. Je hebt een materiaal nodig met de eigenschappen van germanium of silicium. ( in het bell labs filmpje beginnen ze daarmee). Je moet een manier vinden dat materiaal op de juiste manier en hoeveelheid te vervuilen, je zult toch een junctie moeten maken. Maar jij weet net een klein beetje van de populaire ( niet echt juiste) schoolboek theorie van de tor, dat ligt nog heel ver af van hoe het ding echt werkt.

Begin met The art of ekectronics van Hoorowitch. Dan heb je in ieder geval een goede basis. Als je iedere dag een paar paginas echt begrijpend leest heb je over een paar maanden een redelijke basis ( boek is 1000 paginas basis electronica maar je hebt niet alles nodig. De eerste 2 a 300 blz is waarschijnlijk genoeg. Daarna download je een gratis versie van Analog SEEKrets, dat gaat nog een stap of wat verder en lees je wat boeken/werken/filmpjes van Bob Pease. Ook de conceptreeks van Tektronix over curvtracen ( eigenlijk over meten aan torren) is een aanrader. Ook gratis te downloaden ( google, ik kan hierop niet linken) Daarna heb je een redelijke basiskennis.
Dan een cursus chemie en het zou moeten lukken :-D


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum