Kennis over Field Effect (Toestel of techniek)

door SCTS01, 16-12-2012, 07:54 (4159 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Drukken kunnen we inderdaad wel, hoewel daar ook nog veel verschil in zit omdat er niet zoiets is als "het drukprocess". Echter is het voordeel van drukkers dat zij dagelijks problemen in hun proces op moeten lossen door de variatie van materialen + inkten+ beoogde resultaten + omstandigheden in de omgeving. Dus aanpassen = flexibiliteit + creatief denken = innoveren.

Drukken van electronica is op zich een totaal nieuw vakgebied en hierbij is een goed vergelijk tussen wat een drukker nu doet en wat die kan gaan doen vergelijkbaar tussen Soccer en Football. Je speelt op een veld met een bal, het gaat om scorren maar de regels van het spel zijn totaal anders.

In de kern heeft Ed gelijk met zijn opmerkingen en input. Dit doe je niet zomaar en dit zullen we ook niet even zomaar doen. Maar dat is eigenlijk met alles wat nieuw is. Het duurt lang voordat er een bodem onder een (vernieuwende) technologie zit. Toch zal dit komen gewoonweg omdat er behoefte aan is. En dan niet omdat de huidige electronica niet voldoet. In tegendeel gewoonweg omdat het aanvult op. En andere voordelen heeft zoals kostprijs en maakbaarheid etc. Ook dat is oa een onderzoeksdeel van het door mij genoemde FP-7 project A3Ple, zie www.a3ple.eu.

Een goed voorbeeld is al genoemd. Die beveiligingslabels. Die zijn er als harde inflexibele tags, koperen spoel in behuizing, maar die kun je niet op plakken. Dus vond mijn gedrukte spoelen uit die dun zijn en zodoende anders kunnen worden toegepast.

Over jouw opmerking inzake de weg waarlangs is inderdaad mijn doel nu om op basis van bestaande kennis en ervaringen door te trekken naar vernieuwing. Ik zie dat bestaande wetenschappers in de stelling gaan zitten van "ach dat werkt toch niet". En dan wordt het voor mij interessant en een uitdaging.

Voordeel hier bij mij is dat ik met korte klappen zelf dingen kan maken. Dus bij geroken succes kan doorpakken. Probleem blijft dat meten, die meetopstelling. Die heb ik steeds niet en er is ook tot nu toe niemand die hem voorsteld.

En diepgaande kennis van electronica zoals Ed aangeeft is dan noodzakelijk dus studeer ik ijverig op zaken die voor mij nieuw zijn. En ben ik heel blij met de opmerkingen, links, informatie enzo van de actieve forumleden.

Ik ga me zo meteen even concentreren op mijn stomme vraag aan Ed. Want ik denk dat ik iets niet goed snap in die stroomkring van mij en om die reden ook niet kan verklaren wat ik zie.

Peter


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum