Kennis over Field Effect (Toestel of techniek)

door SCTS01, 15-12-2012, 17:46 (4160 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

geen enkele discussie over mijn gebrek aan kennis. Die heb ik op dit gebied absoluut te weinig. Electronica is niet mijn vak. Ik heb die kennis niet. Maar vind het wel een hele mooie techniek. Ik ben echt blij als ik lees hoe die stroom werkt. En daarom mijn vragen.

Het heeft dus zeker meer dan mijn interesse. In de eerste plaats omdat ik graag weet hoe zaken werken en daarnaast in het bijzonder omdat het in dit geval nog nuttig is voor mijn werk. Ben overigens verder niet gestudeerd en heb geen titels dus moet ik het hebben van mijn nieuwsgierigheid en leergierigheid. En die is erg groot.

Het nut van gedrukte electronica zal in de toekomst blijken. Persoonlijk zie ik er wel wat in anders zou ik er niet mee bezig zijn. Trouwens in veel electronica zitten al gedrukte componenten of delen. Maar inderdaad zal het nog wel heel lang duren voordat we een Apple of Ipad "in druk" maken. Waarschijnlijk maak ik dat niet meer mee. Maar bv de explosie van je airbags of de signalering dat je geen autogordels om hebt komt waarschijnlijk uit simpele schakelingen met sensoren ed die in druktechniek gemaakt worden.

Doel van dit verhaal en de vraag op het forum is dus pretentieloos en puur om te weten hoe ik kan zien/beoordelen of bepaalde "materiaalstructuren" semiconductieve aanleg hebben en hoe ik die kan meten en analyseren. Om vervolgens met de uitkomst weer eea te verbeteren. Ik heb dus niet meer dan het gegeven dat een weerstand snel daalt door temperatuur. En dat is volgens mij, maar misschien heb jij een andere visie, een eigenschap van halfgeleidend materiaal. Verder zullen er nog veel meer andere eigenschappen zijn. En dan is de vraag of die ook allemaal kloppen of niet en of die dan nog om te zetten zijn in een "schakelaar" die door stroom of spanning is om te zetten. En volgens mij is dat dan een Transistor en dit het forum om daarover met andere geinteresserden van gedachten te wisselen en ervaringen uit te wisselen en vragen te stellen. Met waarschijnlijk een hele boel lieden die net als ik veel genoegen scheppen in het snappen van hoe zaken werken zonder daar dan heftige studies voor gevolgd te hebben.

En ik denk dat je gelijk hebt dat ik kennisloos probeer iets te doen dat veels te hoog is gegrepen. Ik denk het. Maar zeker weten doe ik het pas als er klaar mee ben. En op dat punt ben ik nog lang niet aangekomen. Kortom :

Ik gooi zo nog een stomme observatie naar je toe. En zal dan bewijzen hoe stom ik ben door het te vragen aan je want ik denk dat jij er wel echt verstand van hebt. Net als vele anderen die input leveren op mijn eerste vraag. Maar ik stel hem toch want mijn dorst naar kennis is groter dan mijn ego. Dus volgende reactie/vraag is een technische en de verklaring van jouw zijde zal simpel zijn maar leer ik weer van denk ik, net als van de eerste. Hoe simpel ook. Ik moet hem wel even goed opschrijven en omschrijven in mijn lekentaal.

Tot later !

Peter


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum