Gloeivoeding haalt de capaciteit niet (Algemeen)

door buizengek @, 13-06-2024, 20:04 (15 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Goedenavond Maarten

Ik ben de nieuwe antwoorden van de laatste 2 dagen eens aan het lezen (eerder helaas geen tijd gehad sorry aan allen), maar ik denk inderdaad dat het misschien het verstandigste is om een powertransitor te gaan gebruiken, hoe is nog even kijken, maar wel stabieler en veiliger lijkt me

Een vraag heb ik er wel bij of dit dan werkt met de 60 Volt voeding voor de resp 100ma 150 ma en de 300 ma zoals de Fransman het had bedacht, zie onderstaande tekst

2. Laagspanningscircuit

Dit bestaat uit twee delen (zie figuur 5):

een spanningsregeling en een stroomregeling. De spanningsregeling wordt verzorgd door drie instelbare

LM317T-regelaars die parallel zijn aangesloten om 2 Ampère aan de uitgang te kunnen leveren.

Weerstanden van 0,22 Ohm zorgen voor de balans van de stroom in elke regelaar. De keuze van de uitgangsspanning wordt gemaakt door een 12-standenschakelaar. In dit deel worden weerstanden met een nauwkeurigheid van 1% gebruikt. De volgende gloeispanningen zijn beschikbaar: 1,2; 1,4; 2; 2,5; 4; 5; 6,3; 7,5; 9; 12,6; 20 en 25 Volt.

De 2 x 21 volt 160 W transformator heeft een magnetische ringkern.

De stroomregeling wordt verkregen met behulp van een TL783C die een maximale spanning van 125 volt aan kan, terwijl de LM317 een maximale spanning van 40 V aan kan.
Om een gloeidraadspanning van
meer dan 50 volt te krijgen bij een
constante stroom, is als oplossing
gekozen om de twee afgevlakte
delen van de

laagspanningsvoeding in serie te

schakelen (spanning en stroom)
waardoor het gebruik van een
speciale transformator vermeden
wordt.

Met schakelaar SE2 is het mogelijk om de drie stroomwaarden te kiezen: 100, 150 of 300 mA.

m.v.g Marcel


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum