kabeldikte/lengte corrosie vraag mbt storing (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 13-07-2024, 12:13 (97 dagen geleden)

In onze camper hebben wij een systeem van 2 huishoudaccu's met een 2000W omvormer.
Het systeem houdt er indien aangesloten op de walstroom rekening mee wat de campingeigenaar aan stroom levert. Stel dat dit 3A is en niet genoeg voor het gebruik in de camper dan wordt de extra benodigde stroom via hh accus/omvormer aangevuld.
In de camper bevindt zich een Thetford Koelkast die dus gebruik maakt van aanwezige 220v indien aangesloten op de walstroom. Indien niet op de walstroom dan functioneert hij (automatisch) op gas.
De Thetford heeft een voorziening ingebouw dat indien er een spanningsval plaats vindt hij op storing gaat.
Dit uitgezocht in de handleiding nadat er een storing optrad met knipperende leds.

We zijn inmiddesl op redelijk wat campings in Nederland geweeest en bij de meeste werkte alles goed.
Op één camping hebben wij meegemaakt dat er inderdaad een storingscode op de koelkast verschijnt die aangeeft: spannningsval. Remedie: koelkast aan/uit gezet en functioneert weer enige tijd , totdat wederom er een storing is. Toen wij op de zelfde camping wederom aanwezig waren gebeurde weer precies hetzelfde. Eigenaar camping gaf aan dat er absoluut een constante spanning aanwezig was op de aansluitpunten op zijn camping.

Nu in juli voltrok dit verschijnsel zich ook op een andere camping. Ik heb de aanwezige oude kabel met de desbetreffende stekkers vervangen door een nieuw recent gekochte kabelhaspel. Toevallig had ik deze extra gekocht om eventueel een langere afstand te kunnen overbruggen.
Nadat ik deze nieuwe kabelhaspel in gebruik nam zijn er (tot nu toe) geen storingen meer opgetreden.

Mijn vraag is nu: kan het zo zijn dat de oude kabel (ooit geleverd bij onze eerste camper aankoop en door vorige eigenaar zelf gemaakt) dit storingsprobleem veroorzaakt? Bijvoorbeeld door : dikte kabel, corrosie in de kabel, corrosie in de stekker of anders .........

mvg

Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum