kabeldikte/lengte KAN DIT (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 26-07-2024, 16:19 (83 dagen geleden) @ soundman2

Een niet al te lange overbelasting is voor een regeltransformator doorgaans niet schadelijk. De windingen verbranden bij temperaturen boven 125 graden. Met het tussen schakelen van een ampèremeter, liefst RMS, kun je de boel in de gaten houden.
Als je er niet uitkomt, dan zou een UPS nog een oplossing kunnen zijn. Je bent dan onafhankelijk van allerlei zooi die er nu tussen zit.
Ik snap niet dat het allemaal zo gebrekkig werkt. Een koelkast die op 200 Volt niet goed meer werkt is al bedenkelijk. Dan heb je een omvormer die bij een brakke netspanning de zaak over moet nemen, wat kennelijk ook niet goed werkt. Het is steeds maar gissen wat er mis is door gebrek aan kennis bij de leverancier en de gebruiker die ook niet optimaal technisch begaafd is. Verder ontbreekt het dan ook nog aan geschikte apparatuur om lichtnetfouten te simuleren.
Zie het niet als een verwijt in jouw richting. Apparatuur die onder moeilijke omstandigheden zou moeten werken en verschijnselen vertoont als aangegeven is

m.i. slecht ontwikkeld.

Hoi Henk,
Ik zie het zeker niet als verwijt. Het probleem is dat het een moeilijke samenwerking is tussen: Camper bedrijf wat de totale installatie heeft verzorgd tegen niet onaanzienlijke kosten. De plaatsing van de apparatuur plaats vond in een bij hetzelfde bedrijf gekochte camper met daarin de Thetford N4142E koelkast, die blijkbaar ook bij andere campeerders dezelfde problemen geeft. Ik op forums vond dat daar een oplossing voor is. Vandaag gebeld met Thetford in Etten Leur ... maar die verwijzen mij dan weer naar de dealer. Henk Pen , waar de camper vandaan komt is ook dealer. Maar ik belde maar een andere Lindberg in Molenschot, druk druk druk, hebben geen tijd, klantenstop. Daarna met Treffers in Ooosterhout, bereidwillig maar we gaan vandaag met vakantie, verder kontakt over 4 weken. Thetford in Etten Leur gaf nog wel aan dat als ik er niet uitkwam ik wel een email naar hen kon zenden. Dat ga ik dan maar vanavond eens doen.
En ja ... ik ben niet zo n techneut als jij en Maurice en anderen hier op het forum, maar vind dat ik eigenlijk toch wel meer dan gemiddelde kennis heb in vergelijking met andere camper eigenaars.

Ik denk zelf dat het proces in de omvormer ligt die rekening houdt met wat de campingeigenaar levert. Ik ben ervan overtuigd dat de camping waar ik stond een niet gedeelde 6A aansluiting heeft zonder spanningsval. Dan moet ik eigenlijk vanuit gaan dat het mis gaat in de omvormer in de camper en dat deze op bepaalde momenten een spanningsval heeft waardoor de koelkast in storing gaat. Maar als ik hierover in overleg ga met de dealer die alles geinstalleerd heeft dan wordt dat natuurlijk een moeilijk verhaal en hoe bewijs ik dat de omvormer "soms"niet goed werkt, als dat al het geval is.
Het eerste wat ik nu eigenlijk echt wil weten is als de spanning die ik aan de camper lever 180v is gaat de koelkast dan inderdaad gelijk in storing.

Dat was dus de reden van mijn vraag vanochtend: kan ik de variac die ik heb , gezekerd, 2,5A met een gerust hart aanssluiten op de camper met 180 volt instelling. Ik begin natuurlijk eerst met 220v maar ga daarna kijken hoe de koelkast op een dalend voltage reageerd.
Rechstreeks de koelkast op de variac aansluiten is een lastig karwei, ik kan daar moeilijk bijkomen. Ik weet dus ook niet helemaal zeker of de ebl en omvormer eigenlijk wel goed kunnen blijven werken bij een voltage van 180A.

hartelijke groet,
Frans uit Breda


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum