kabeldikte/lengte corrosie HELAAS HELAAS (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 24-07-2024, 21:49 (45 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Dergelijke storingen kan je alleen maar opsporen door de netspanning langere tijd te monitoren, dit wordt meestal met een data logger gedaan.
Vroeger een heel gevaarte maar tegenwoordig past zoiets in je borstzakje, b.v. deze: Klik
In mijn werkzame leven gebruikte ik de 4-20 mA current-loop loggers van deze fabrikant en die bevielen prima.
Zo'n dingetje met 2 draadjes aansluiten op een klein transformatortje met een brugcel en een "afvlak" condensatortje van iets van 0,1 µF (materiaal wat je ook in sommige afgedankte adapters vind) geeft een prima indicatie wat en wanneer er iets mis gaat.
Als je dat wil doen zijn hier velen (mezelf incluis) die wel even een schemaatje willen krabbelen voor je.
Er zit een brokje software bij wat je eenvoudig op je pc kunt installeren.
Na een X tijd steek je hem gewoon in een usb poort van je pc en ziet direct in een grafiek vorm het verloop.

Afhankelijk van de tijd die je wilt monitoren kun je het aantal samples vergroten om "dieper" te kunnen kijken.

Natuurlijk is dit geen echte netspanning analyse die b.v. ook fase verschuivingen en harmonische op het net vaststelt, maar onderbrekingen en overspanning is er goed mee te constateren.
Maar als ik het verhaal zo lees, dan kun je haast ook wel zeker stellen dat het misgaat op die specifieke camping(s) en begrijp ik wel dat de dealer daarnaar verwijst, dat zou ik met de door jou zelf vastgestelde constateringen ook doen.
Bijkomend voordeel van een dergelijke meting is dat je je dat ook kunt opslaan, mailen, printen enz. zodat je ook iets hebt om de campingbeheerder/eigenaar te bewegen om zijn installateur maar eens te bellen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Hoi Anton, bedankt voor je bericht . Ik moet mij daar even in verdiepen.

Wat nog wel vreemd is en wat ik niet eerder heb gemeld is dat wij op de zelfde camping hebben gestaan met een andere omvormer van WCS en toen is het probleem niet opgetreden. Eigenlijk maakt het dat nog ingewikkelder.
Ik heb zojuist de dealer geinformeerd met mijn bevindingen, ik laat het bericht hieronder zien.
mvg Frans

Hoi ........

Het is vandaag een terugkerend probleem met betrekking tot de koelkast.
Er is geen ritme in te ontdekken in het optreden van de storing, soms na een half uur, soms na anderhalf uur etc etc.
Je had gevraag om een filmpje van de storing , wel ik stuur jet het hierbij, zojuist gemaakt. (Powerlampje rood ipv blauw en verder knipperend)
Ook een foto van de instelling als de koelkast gewoon in bedrijf is.

In een forum waarin ik privé veel deelneem, heb ik ook met veel mensen over dit probleem gecommuniceerd.
(vandaar dat gedacht werd aan kabel, kabeldikte, opgerolde kabel etc etc)
Misschien heb je hier ook wat aan, wellicht is contact met wcs Duitsland ook een optie?

Bij de eerste omvormer (Hybrid Basic Combi 1500 30) die we in gebruik hadden (je weet nog wel: degene die niet conform de afspraken met Henk Pen was geleverd), is deze storing op dezelfde camperplaats in Schijndel nimmer opgetreden: ook dat is eigenlijk wel merkwaardig.

Verder blijft waarom schakelt de koelkast bij niet voldoende spanning eigenlijk niet automatisch over naar gas gebruik ipv in storing te vervallen. Nu is het een voortdurend door ons aan en uitzetten van de koelkast en heel de dag de koelkast in de gaten houden. Niet erg praktisch maar dat zal je wel begrijpen.
Voor vannacht zetten we hem maar weer op gas.

Forum is: https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=82052

met vriendelijke groet,


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum