kabeldikte/lengte corrosie vraag mbt storing (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 14-07-2024, 19:32 (55 dagen geleden) @ Maurice

Frans,
Dat hangt af van je installatie in de camper.

Bv als je zekering automaten gebruikt die fase meten en daarnaast de NUL meenemen in afschakelen.
De NULL is dan alleen maar een schakelaar.

Vaak te herkennen aan smalle uitvoering met 2 aansluitingen en 1 gemerkt N.

Belangrijk dat je eigen installatie op orde is.
En klopt met voorschriften.

[image]

Er zitten inderdaad zekering automaten in de camper.
Ik weet dat er door hobbyisten veel wordt gerommeld.
Zelf begin ik daar dus niet aan vanwege gebrek aan kennis en ik houd het graag veilig.
De gehele installatie heb ik door de camper dealer laten verzorgen.
Het is een camper van ongeveer twee jaar oud met een standaardinstallatie waaraan ik dus door de dealer twee zonnepanelen, lithium accus en een omvormer heb laten installeren.
Ik heb geen redenen te twijfelen aan de vakkennis, bovendien indien er narigheid zou onstaan dan ligt de verantwoording voor de gehele installatie ook bij de dealer.
Camper verder ook nog voorzien van 3g detectie en brandalarm. Veiliger kan ik het niet doen lijkt mij.
De koelkaststoring was alleen lastig en met zoiets had ik natuurlijk nog nooit mee te makenn gehad. Had ook geen idee dat bij een spanningsval zo n koelkast op die manier reageert. Voordat je daar dan weer achter bent ......
Vraag voorgelegd aan de dealer en deze herkende dat niet in gebruik in situaties in Nederland, wel waren er spaarzame gevallen bekend van een dergelijke storing bij gebruik in het buitenland.

De "kabel" die ik heb gebruikt (van vorige eigenaar en niet van deze camper) valt nu net niet onder hetgeen de dealer heeft gedaan. De camper werd niet verkocht met een aansluitkabel. Dus als blijkt dat de kabel de koelkast storing veroorzaakt kan ik natuurlijk niet naar de dealer gaan en melden dat er een defect in de installatie zit. De gebruikte kabel in dit geval is dus mijn eigen verantwoordelijkheid.
Ik heb inmiddels wel het nodige via het forum opgestoken van het kabelgebruik en ben iedereen daar dankbaar voor voor het meedenken.

De door mij opnieuw samengestelde kabel met stekkers staat nu bij mij thuis al een halve dag in werkinng op de walstroom, met aangesloten koelkast, en alle verlichting aan en ....... geen enkele storing tot op heden. Beetje slordig van mij was wel dat je een haspel eigenlijk altijd moet uitrollen, dat was helaas uit mijn systeem verdwenen maar zal mij nu niet meer gebeuren.

groetjes
Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum