kabeldikte/lengte corrosie vraag mbt storing (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 13-07-2024, 14:35 (56 dagen geleden) @ gert van wee

hallo Frans,

Dit lijkt op teveel spanningsval over de oude kabel. Dat Kan de Kabel zelf zijn, montage niet goed uitgevoerd en ook contactovergangen tussen de stekkers en het draad in de Kabel. Wat is de doorsnede van de aders?

Dit wordt helemaal een probleem als de netspanning ter plaatse aan de lage kant is en als de netbedrading ook het nodige spanningsverlies veroorzaakt.
Daar heb je pas last van als je grotere stromen gaat afnemen uit het camping net.

In mijn geval lijkt het er niet op dat IK(camper) grotere stroom (A)ga afnemen, alleen de koelkast stond aan, dus dat is toch een beperkt wattage, althans voor gebruik vanuit het net. Bovenndien als ik meer ga gebruiken (A) dan de omvormer aan kan verschijnt daaarop een foutmelding.


Resumerend: Het totaal aan spanningsverlies over de bekabeling zorgt ervoor dat je boordspanning onder de drempelspanning van je camper valt waardoor de boel in storing gaat...

Met vriendelijke groet,
Gert

Hoi Gert, als eerste bedankt voor je antwoord.

Ik vertel je graag waardoor ik op het idee kwam dat het de kabel zou kunnen zijn.
Is een beetje off topic maar geeft je een idee van mijn gedachten.

Probleem was een Hyundai I10 welke soms wel , soms niet startte. Had te maken met de transponder. Via het Internet kwam ik er achter dat de "antenne"rond het kontaktslot verbonden was dmv een stekker (2 draden). Deze stekker zorgde voor de storing. Door de stekker er tussenuit te halen (corrosie???) zou het probleem verholpen zijn en .... inderdaad, stekker verwijderd , vaste verbinding gemaakt en probleem was opgelost.

Voor wat betreft de oude kabel van de camper. Ik ben nu niet thuis en kan de ader dikte niet bepalen, maar daar kom ik op terug. De stekker ziet er wel erg oud uit en hoe de situatie binnenin is weet ik dus nu ook nog niet, maar ik zal het fotograveren en laten zien.

De lengte van de gebruikte kabel zorgt dus ook voor spanningsverlies?????
Het kan dus niet zo zijn dat indien de camping eigenaar onvoldoende spanning levert en/of de gebruikte kabel er voor zorgt dat er bijvoorbeeld maar 190V aan de camper wordt aangeboden dat de aanwezige omvormer en hh accu's dit kunnen compenseren naar 220V en voldoende amperage?????

Ik was al blij dat met gebruik van de nieuwe kabel het probleem naar het nu lijkt opgelost is voortdurend koelkast resetten is natuurlijk geen optie. En toen schoot mij het probleem van de Hyundai I10 in gedachten en besloot de nieuwekabel te gebruiken

Het plaatsen in het forum is eigenlijk om mijn gedachten te bevestigen en ook de tijd zal het mij leren, maar toch .... wel interessant.

De oude kabel zal ik binnenkort onderzoeken en resultaat hier plaatsen.

mvg
Frans

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum