philps cm8833 maken (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2021, 20:26 (1112 dagen geleden) @ duikkie

Een lijntrafo gaat niet "net iets meer" verbruiken door slijtage. Hij kan wel stuk zijn. En ja, in een PC gebruik je een 500W voeding maar in een apparaat dat als 1 geheel is ontworpen is er niets extreem overgedimensioneerd. Sterker nog, de beveiliging is vrij nauwkeurig omdat je wilt voorkomen dat het apparaat lekker gaat staan fikken terwijl de voeding gewoon doorwerkt.

Ik ben met je eens dat het een twijfelgeval is. Misschien gaat de voeding te snel in beveiliging, misschien trekt de lijneindtrap teveel stroom. Echter op de zenerdiodes na heb je alle relevante componenten gemeten en goed bevonden. Je kunt ze testen met een labvoeding of door vervanging. Ook al is de kans niet groot dat ze stuk zijn.

Als ik naar de datasheets van de 2SD1577 en BU508A kijk dan zijn de verschillen klein. De hFE's gelijk, de 2SD1577 mag een iets hogere piekstroom hebben maar heeft ook een wat hogere saturatiespanning. Het verschil in schakeltijd is niet echt schokkend. Ik denk dat de verschillen niet kritisch zijn, maar als je test door vervanging, koop dan een ECHTE BU508A en geen tor die vervalst kan zijn want dan heb je er nog een extra uitdaging bij.

Die 12 ohm weerstand. Hoe ziet die eruit? Ik wil wel eens weten of die nou wel of niet origineel is. Kun je eens scherpe foto's maken van de weerstand en van de solderingen? Dan kunnen we dat in elk geval voor eens en voor altijd uit de weg ruimen.

En kun je alvast eens de nummers op de lijntrafo geven? Als iemand die goedkoop heeft liggen is testen door vervanging een serieuze optie.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum