philps cm8833 maken (Algemeen)

door Cornelisjan @, Lunteren, 10-04-2021, 12:36 (1112 dagen geleden) @ duikkie
Gewijzigd door Cornelisjan, 10-04-2021, 13:21

Duikkie,

Ik heb misschien een methode om zelf je lijntrafo te testen terwijl hij in het apparaat blijft zitten.

Maar let op! Voordat je dit ga doen wil ik het liefst eerst dat Maurice, Maarten en uiteraard andere forumleden even meekijken of ik iets over het hoofd zie en ook of zij deze methode verantwoord vinden

Het gaat als volgt:

A Gehele monitor origineel zoals hij altijd gewerkt heeft

B Haal de voedingslijn 125V DC los links van de weerstand R469 (12ohm)

C Waarschijnlijk beste om de 125V DC bij de voeding te belasten met lamp bv 60W

D Sluit nu een gestabiliseerde voeding regelbaar van 5 tot ongeveer 15V DC aan links van R469 (+) en ground (-)en stel de stroombegrenzing in op 350 mA

E Haal de hoogspanningsaansluiting los van de beeldbuis en plaats hem op veilige plek i.v.m. overslag DENK VOORAF AAN ONTLADING BEELDBUIS ZEER GEVAARLIJK

F Apparaat aanzetten en voeding langzaam opdraaien tot max 15V DC de stroom zou dan niet meer mogen worden dan ongeveer 350mA DC

G Met een zeer goed geisoleerde schroevendraaier kijken of je een vonk kunt trekken in de buurt van de hoogspannings aansluiting, deze kan al snel oplopen tot wel 12000V

H Afhankelijk de deze meting kan mogelijk een conclusie worden getrokken over de staat van de lijntrafo

Mocht iemand nog aanvullingen hebben laat het even weten


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum