philps cm8833 maken (Algemeen)

door duikkie @, 20-04-2021, 06:26 (1103 dagen geleden) @ Cornelisjan

Kennelijk heeft Acorn nog wat extra betaald om een volledige customsticker te krijgen. Op de plaats waar een serienummer had moeten staan dat met TY begint, staat een serienummer in eigen Acornformaat. Wat een stelletje Acorns :-D


Jammer inderdaad.

Hoe nu verder Duikkie?

Je hebt van ongeveer 13 forumleden, incl. draad FILTER, allerlei tips gehad naar aanleiding van jouw defecte monitor.

Ik zou het nu eens willen omdraaien(-:
Vertel ons eens in je eigen woorden, als je weer zin, tijd en mogelijkheden hebt, hoe je nu verder wil gaan. Een soort plan van aanpak dus.

Want reken erop, iedereen op dit forum wil graag het volgende:

- Dat deze monitor weer goed gaat werken en dus niet naar de afvalverwerking gaat
- En natuurlijk graag weten wat er nu stuk was, we blijven techneuten toch?

PLAN van aanpak :

kunnen wij het maken ? , JA we kunnen het maken , bob de bouwer:-D

ik denk dat we een nieuw draadje moeten opzetten. ik weet niet wat een forum draad filter hier betekend. maar we hebben een heel groot bos nu , waar sommige de bomen niet meer zien .

wat weten we :

na lang en stevige overtuigings kracht zijn we er achter gekomen dat de spanningsval van 125 volt naar 80 volt NIET DE VOEDING IS. ook geen lekkende elco's ( ik wil het niet meer horen ;-) )
POWERBOARD is van philips CM8833 monitor en is nu in ORGINELE staat zoals in schema

Het mainboard is van een commodore 1084 p-s met als R465 niet 3,3 ohm maar 5,6 ohm
verder is zowat alles gecontroleerd aan onderdelen op de 125 volt lijn.

grootte vraag is wat zou er gebeurt kunnen zijn waardoor S473 en R474=5R6 verbrandt zijn ?

wat valt op S472 is een flinke jongen/meisje waarde in uH onbekend maar is waarschijnlijk niet doorgebrand al vind ik de waarde (even kwijt in de papieren wat laag 60uH?) maar goed .

ER is te veel stroom gaan lopen door deze kring vanaf de 2SD1577 HOT, wat dit heeft stukgemaakt in lijntrafo onbekend wat in S348 onbekend.
maar het is niet meer dan 0.4 AMP.

mijn theorie ( kans om gaten in te schieten ) :

ene handige harrie heeft een ACORN stukke MONITOR gekregen , daar ACORN niet van de schema's en de juiste info was. IS het powerboard vervangen, ook had handige harrie nog een mainboard. HOT en LIJNTRAFO zijn eruit geweest ook S472 .
waarschijnlijk was er ook wat met S473.

wat mij verder opvalt is dat S473 wel heel dun draad heeft. en misschien wel opnieuw gewikkeld is met te dun draad.

dat zou verklaren waarom hij lang is mee is gegaan maar uiteindelijk te warm werd en steeds iets verder achteruit ging totdat hij "kortsluiting"ging maken via C473 met aarde.
deze te grootte stroom zorgt voor warmte en naast rook voor betere geleiding dus meer stroom die de voeding niet meer kan leveren en naar 80 volt heeft gebracht.
de te grootte stroom ging gedeeltelijk ook door S474 ( nog niet gemeten) en door R474 via C474 naar AARDE. daar R474 maar 250mW is is deze ook verbrand tot 3,3 ohm

CONCLUSIE ANALYSE: (tegenstrijdige woorden)

Wie weet wat de waarde van S472 moet zijn ?
S473 moet 720 uH zijn is 660 uh maar kan het vermogen niet aan ( door dunne draad)
C473 niet kapot
S474 nog niet gemeten (100uH) ook controleren

MIJN VRAAG : zou de monitor een stabiele SPANNING behouden als we de S473 en erachter circuit los koppelen
het beeld zal wel smal en hoog zijn. maar hoort deze het te houden ?

DUS dat is het PLAN : S473 eruit (is hij al) en kijken wat de monitor doet en of hij stabiel is.
ALS lijntrafo en andere onderdelen ook half of kapot zijn , moet ik de voeding terug zien lopen toch.

aan nieuwe LIJNTRAFO en S348 begin ik niet aan. :-D


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum